Door op 7 februari 2013

Bezoek aan de Voedselbank Teylingen

Een bank die graag haar klanten ziet vertrekken. Ronald Joosten, voorzitter van de Voedselbank Teylingen, hield afgelopen maandagavond 4 februari een bevlogen verhaal over de noodzaak van een voedselbank in Teylingen. Samen met medebestuursleden Jannet Hylkema en Dirk Meinders legde hij uit hoe de voedselbank werkt en welke resultaten ze hebben bereikt
.

DSCN4892

DSCN4889

Voedselbank Teylingen “De Pleisterplaats” is gehuisvest in een gebouw van de gemeente naast de brandweerkazerne in Sassenheim. Vanuit deze netjes ingerichte locatie weten ze op dit moment 79 volwassen en 66 kinderen van eten te voorzien. Elke donderdag reiken vrijwilligers de pakketten uit in Sassenheim, Voorhout en Warmond. Voedsel als noodhulp in crisissituaties. Om de mensen te helpen uit deze crisissituatie te komen, krijgt de voedselbank sinds vorig jaar juni de professionele hulp van een socia
al werker van stichDSCN4893ting Kwadraad. Een goede combinatie, zo blijkt; de uitgifte van de pakketten kan worden gekoppeld aan hulp bij het oplossen van de problemen. De maatschappelijk werker voert ook de intake uit. Daarna beslist het bestuur of de mensen ook daadwerkelijk een beroep mogen doen op de voedselbank.
Hoewel er duidelijke criteria zijn waaraan iemand moet voldoen (minder dan een bepaald bedrag aan vrij besteedbaar inkomen), is de menselijke maat hierbij de norm. Uit de praktijk is gebleken dat de tijdelijke hulp van de voedselbank net even voldoende kan zijn voor een individu om niet verder af te glijden in de armoede, waardoor andere hulp, bijvoorbeeld door de geestelijke gezondheidszorg, zinvol kan zijn. Bij mensen die niet in staat zijn om zelf voor hun eten te zorgen, is bijna altijd sprake van een opstapeling van problemen. Zoiets is niet in korte tijd op te lossen.

De inzet vanuit Kwadraad wordt gesubsidieerd door de gemeente. De evaluatie van deze ondersteuning zal komende maanden plaatsvinden. Daarna neemt de gemeenteraad het besluit of voortzetting gewenst. Uit de ervaringen die het bestuur van de voedselbank met ons deelde, lijkt voortzetting een goede zaak.

DSCN4894De presentatie en rondleiding door het gebouw geeft de elf aanwezig PvdA-leden de indruk dat de voedselbank haar zaakjes goed op orde heeft. Begonnen onder de vleugels van de Voedselbank Leiden, functioneert Teylingen nu als een zelfstandige organisatie die alles zelf regelt. Voedsel verzamelen, fondsenwerving, inzet en aansluiting van en bij de scholen en kerken, extra’s voor jarige kinderen, schuldhulpverlening door schuldhulpmaatjes zijn hier voorbeelden van. Dit lukt mede door de inzet van ruim 50 vrijwilligers. Dit hoge aantal vrijwilligers toont aan dat de voedselbank een plaats in het hart van de burgers van Teylingen heeft. Bij de start in 2009 wilde de toenmalige wethouder de voedselbank niet openen. Armoede in Teylingen was geen issue, dacht hij. Helaas is de werkelijkheid anders, en groeit het aantal klanten voortdurend.

Naast de voortzetting van de ondersteuning van Kwadraad hoopt de voedselbank ook dat in Teylingen een kledingbeurs en een repaircafé kunnen worden opgezet. Zelf zien ze daar geen kans toe; het werk voor de voedselbank slokt al heel veel vrije tijd op. Een repaircafe is een ontmoetingsplek waar mensen samen spullen kunnen herstellen. Een gelegenheid om bijvoorbeeld een kapot broodrooster repareren of een fiets te herstellen. Niet weggooien maar maken, is het motto, en tegelijk is het een sociale ontmoetingsplaats. Voor het opzetten van beide initiatieven zijn geschikte huisvesting en vrijwilligers wel een vereiste.

Het bezoek aan de voedselbank zet je weer aan het denken. Je kunt wel eens pech hebben in het leven en dat heb je niet altijd zelf in de hand. Een voedselbank die helpt, is dan broodnodig.

DSCN4895

Dick van der Meer overhandigt de boodschappen van de PvdA leden aan Ronald Joosten