Statenlid PvdA op bezoek in Teylingen

29 november 2020

Afgelopen zaterdag was Willem Minderhout op bezoek in Teylingen. Willem is Statenlid namens de PvdA in Zuid-Holland. Samen met een vertegenwoordiging van de afdeling en het burgercomité Teylingen Noord hebben we aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van Teylingen en in het bijzonder de rotondes N443/N208, de N443, de Van Pallandtlaan en de rotonde Parklaan/N208.

De provincie heeft het plan om dit stuk provinciale weg aan te passen zodat de verkeerscapaciteit wordt vergroot en de HOV buslijn van Noordwijk naar Schiphol sneller dit wegdeel kan passeren. Tegen dit plan is veel bezwaar. Zowel binnen de lokale politiek en bij de inwoners. De inwoners hebben zich verenigd in het burgercomité. Vanuit de PvdA hebben we, samen met andere oppositiepartijen, moties en schriftelijke vragen ingediend om duidelijk te maken dat dit project geen oplossing biedt voor de bereikbaarheid vanuit het westen (de kust) naar het oosten (A4 en A44) van de Bollenstreek en vice versa.

De HOV buslijn vanuit Noordwijk naar Schiphol is nuttig voor het stuk tussen Noordwijk en het station in Sassenheim. Hier stappen alle passagiers uit om de reis te vervolgen met de trein naar Schiphol of Den Haag. Passagiers stappen pas weer op deze HOV buslijn van Lisse om bv. naar Schiphol te reizen. Dit is ook de reden dat deze HOV buslijn vaak leeg is als deze over de Van Pallandtlaan rijdt. De verkeerscapaciteit op dit stuk wegdeel vergroten om deze reden is dus overbodig.

Niemand kan ontkennen dat de verkeersbewegingen vanuit het westen van Teylingen (via Noordwijk, Noordwijkerhout) dat via de N443 en de N208 naar de A44 gaat, langzaam toeneemt. Het aantal woningen neemt toe en ook het afblazen van de Duinpolderweg, en de Poelweg als onderdeel daarvan, zorgt ervoor dat de problemen met de doorstroom steeds groter worden. Echter alleen dit stuk weg aanpakken en met het stuk ervoor en erna (N443 naar Noordwijkerhout en de N208 naar de A44) niets doen, gaat niet werken. Daarom hebben we de motie mede ingediend om een meerjarig integraal verkeer- en vervoersplan op te stellen. Deze motie is aangenomen en wacht op uitwerking. De provincie Zuid-Holland wil snel de draad van het project Duinpolderweg weer oppakken. Om de bereikbaarheid ook in de toekomst te houden gaan ze samen met Lisse, Hillegom en Holland Rijnland bekijken wat er op de korte termijn en de langere termijn moet en kan gebeuren. De aanwezigen spreken hun verbazing er over uit dat het college van Teylingen niet betrokken is bij deze plannen. Al is het maar alleen voor de beschikbare financiële middelen voor de bollenstreek.

In het bezoek van Willem Minderhout zijn bovenstaande punten besproken. Hierbij is ook aangegeven dat in de huidige planontwikkeling te weinig aandacht is geweest voor de gevolgen voor de leefbaarheid van deze buurt en de ontsluiting van de Vogelwijk. Het bezoek werd afgesloten met een wandeling naar de Van Pallandtlaan.