8 juli 2022

Nieuw college in Teylingen geïnstalleerd

v.l.n.r Marlies Volten (VVD), Elsbeth Koek (PvdA/GroenLinks), Carla Breuer (Burgemeester), Reny Wietsma (CDA) en Heleen Hooij (Trilokaal)

Donderdagavond 7 juli is het nieuwe college van Teylingen geïnstalleerd. Aan het einde van de raadsvergadering over het raadsprogramma en de aanvullende coalitie afspraken werden de nieuwe wethouders van de gemeente Teylingen geïnstalleerd.

De fractie van de PvdA is zeer tevreden met het behaalde resultaat. De ervaringen in de vorige raadsperiode waren voor de PvdA aanleiding om te kijken op welke wijze de bestuurscultuur zouden kunnen veranderen. Van een situatie, waarin de PvdA als oppositiepartij, vaak het gevoel kregen van dat partijen tegenover elkaar stonden en de totstandkoming van voorstellen een niet geheel transparant proces was. Dit gevoel wordt versterkt door het afnemend vertrouwen in de overheid, ook de gemeente.

Het resultaat is een raadsprogramma met alle belangrijke uitdagingen voor de komende vier jaar. Een overzicht van de punten die prioriteit hebben, waar we het over eens zijn en waar het college straks mee aan de slag kan. Na het raadsprogramma is gestart met de formatie. Na een aantal gesprekken met de formateurs mocht de PvdA, samen met GroenLinks (GL), aanschuiven bij de drie partijen die, voorzichtig gezegd, iets minder progressief zijn dan de PvdA en GL. Dit is niet vanzelf gegaan. Deelnemen aan een college was geen vanzelfsprekendheid. Na een aantal inhoudelijke gesprekken, waarbij de PvdA en GL hun voorwaarden hebben toegelicht, hebben de partijen elkaar gevonden. Gevonden in enkele aanvullende afspraken en in de vorming van een college. Belangrijk voor de PvdA en GL zijn hierbij met name de afspraken op het gebied van duurzaamheid, volkshuisvesting en armoedebeleid.

Coalitie afspraken 2022-2026

Raadsprogramma 2022-2026 Samen maken we Teylingen 23 mei 2022 definitief