Gemengde gevoelens en samenwerking met GroenLinks

23 mei 2022

Afgelopen maanden hebben alle politieke partijen in Teylingen bij elkaar gezeten om te komen tot een raadsprogramma. Afgelopen weekend is dit succesvol afgerond.

Een raadsprogramma staat voor GL en de PvdA ook voor een nieuwe manier van samenwerken met onze inwoners, met organisaties, met experts en binnen de gemeenteraad. Een raadsprogramma beschrijft waarover we het allemaal eens zijn. Er blijven ook zaken over waar de partij niet tot elkaar zijn gekomen.

Lisa Gonzalez, fractievoorzitter GL, licht toe: “We zijn het proces ingegaan met veel enthousiasme. Nadat de verkenners klaar waren met hun opdracht lag er een goed advies waar iedereen zich in kon vinden. In goede gesprekken daarna zijn we gekomen tot een mooi raadsprogramma. Een eerste stap in een nieuwe manier van politiek bedrijven en samenwerken. ”

Paul Witteman, fractievoorzitter PvdA, vult aan: “In onze visie is het raadsprogramma, inclusief de genoemde uitdagingen, een opdracht aan het nieuwe college. Het college kan hiermee, samen met de gemeenteraad, iedereen in de gemeenschap die een bijdrage wil leveren, bij betrekken. Helaas is dit voor enkele partijen nog een stap te ver en wordt er nog een aanvullend collegeprogramma met afspraken opgesteld tijdens de formatie. Onze teleurstelling hierover hebben we ook naar de andere partijen uitgesproken.”

GL en de PvdA in Teylingen gaan samen het formatieproces in. Lisa: “Tijdens het opstellen van het raadsprogramma is weer gebleken dat we op bijna alle punten op één lijn zitten. De fracties hebben daarom besloten meer samen te gaan werken. Dit start met samen het formatieproces in te gaan. En als dit resulteert in deelname aan een college waarbij we onze doelen kunnen bereiken is dit mooi meegenomen.”