Complimenten en kritiek op gebiedsvisie Nieuw Boekhorst

11 juli 2022

In de gemeenteraad van 30 juni is de gebiedsvisie voor Nieuw Boekhorst vastgesteld. In deze visie wordt globaal aangegeven hoe de wijk er ongeveer uit gaat zien. Bijvoorbeeld hoeveel groen komt er, welke categorie woningen worden gerealiseerd en met welke voorzieningen worden rekening gehouden.

De PvdA is blij met de snelheid die wordt gemaakt met dit project. Als begin 2025 de eerste woningen worden gebouwd dan is dit een behoorlijke prestatie. We zijn ook zeer tevreden met een totaal van 30% sociale huurwoningen in deze wijk. We zijn echter niet tevreden met het aantal betaalbare koop- (tot NHG grens, nu 355.000 euro) en huurwoningen (tot 1050 euro). Deze woningen zijn nodig voor de doorstroom vanuit de sociale huurwoningen en voor de starters die niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en/of een woning willen kopen. Met het huidig voorstel zijn er straks te weinig woningen voor mensen waarvoor een koophuis boven de 355.000 euro niet bereikbaar is.

De PvdA fractie komt tot de conclusie dat de huidige grondeigenaren, waaronder projectontwikkelaars, het onderste uit te kan willen halen. Zeker met de beschikbare financiële steun vanuit de provincie of het rijk moet het Teylingen kunnen lukken om meer betaalbare woningen te bouwen in Nieuw Boekhorst. Voor ons is dit de reden om, samen met GroenLinks, tegen dit plan te stemmen. Helaas vonden we weinig medestanders voor dit standpunt.

Wel hebben we met succes een voorstel ingediend om te kijken of in Nieuw Boekhorst een buurtsuper kan komen. Hiermee hoeven toekomstige inwoners niet 1,2 kilometer te lopen of fietsen om de dagelijkse boodschappen te doen.