20 januari 2023

Op een tennisbaan kun je niet wonen!

Voor de PvdA heeft het bestrijden van de woningnood en noodzaak om betaalbare huizen te bouwen de hoogste prioriteit. Het is het belang van de inwoners van Teylingen dat we woningen realiseren op Langeveld, het weiland bij de huidige tennisbanen en voetbalvelden.

Op 17 januari jl. is in de commissie een voorstel besproken om twee tennisbanen voor tennisvereniging STV te realiseren op de bouwlocatie Langeveld. De PvdA fractie is hier op tegen.

De gemeente heeft de inspanning gedaan om de tennisvelden aan de westkant in de weilanden van de Roodemolenpolder en in de noordkant in het Terwegen park te realiseren. Ondanks alle inspanningen is dit om legitieme redenen niet gelukt. Dan blijven de andere twee zijden over. Op bouwlocatie Langeveld of op het huidige sportcompex Roodemolenpolder.

De PvdA fractie kiest voor geen tennisbanen op de bouwlocatie Langeveld. Omdat wij het belang van realisatie van woningen groter vinden dan het belang van de aanleg van tennisbanen. Hierbij laten de hoge kosten voor de banen nog buiten beschouwing. Willen we de duurste tennisbanen in Nederland realiseren?

In de commissie hebben we daarom gepleit om de bouwlocatie Langeveld geheel te gebruiken voor woningbouw met de verdeling in de verhouding van 31% sociaal, 56% middeldure huur en koop en 13% vrij bouwprogramma. Met name aan woningen in de categorie middeldure huur en koop is behoefte in Teylingen. Ook wil de PvdA dat het initiatief van een Knarrenhof een centrale plek krijgt in het plan.

De voorgestelde verdeling zorgt voor een financieel tekort op dit project. Een tekort waarbij we (hopelijk) een beroep kunnen doen een bijdrage van de rijksoverheid en gebruik kunnen maken van het in te stellen woonfonds. Het woonfonds is het initiatief van de PvdA en een belangrijke voorwaarde voor deelname aan het huidige college. Met het woonfonds wordt het mogelijk om betaalbare woningen te realiseren.

Wij willen graag afscheid nemen van ons spandoek voor woningen op Langeveld!