Geen parkeergarage, op naar een parkeervrij plein voor de Dorpskerk

7 februari 2023

Het onzalige idee van een parkeergarage onder de nieuw te bouwen Hoogvliet supermarkt en appartementen aan de Hortuslaan in Sassenheim is van de baan. De eerste kostenraming voor deze parkeergarage is bijna 5 miljoen euro. De parkeergarage zou 27 extra parkeerplaatsen opleveren ten opzichte van het bovengronds parkeren. Stek en Hoogvliet zijn niet bereid hieraan mee te betalen en om nu de inwoners in Teylingen hiervoor op te laten draaien is voor de PvdA Telingen veel te gortig.

Het oorspronkelijke plan ligt nu weer op tafel. Hiermee kunnen Hoogvliet, Stek en de gemeente nu aan de slag. In dit oorspronkelijke plan zijn er geen parkeerplaatsen meer op het Hortusplein. De gemeenteraad heeft daarnaast nu aangegeven dat we ook moeten streven naar het parkeervrij maken van het plein voor de Dorpskerk. De voorwaarde hierbij is wel dat er voldoende parkeerplaatsen blijven voor het winkelend publiek en de bewoners. Alle geplande 41 parkeerplaatsen moeten dus ergens anders in het centrum terugkomen. Doen we dit niet dan neemt de parkeerdruk in het centrum en de straten daar omheen toe en kunnen met name bewoners van het centrum hun auto niet kwijt.

Bij de besluitvorming heeft de PvdA Teylingen ook aangegeven dat we graag af willen stappen van het centreren van alle supermarkten in de centra van onze dorpen. Voorhout groeit en voor mensen in Hoogkamer of straks Nieuw Boekhorst is de afstand tot het centrum te groot. Ook in Sassenheim is ruimte en vraag voor een supermarkt buiten het centrum. Dit kan, denken wij, zonder dat dit te koste gaat van de aantrekkingskracht van onze centra.