30 januari 2014

PvdA Groenste en duurzaamste partij van Teylingen

TeylingenGroenenDuurzaamHet verkiezingsprogramma van de PvdA Teylingen scoort 100 procent op het gebied van duurzaamheid en biodiversiteit. Dat blijkt uit een inventarisatie van de organisatie Lijstrekker Gezocht. Het huidige college krijgt daarentegen een magere 5,8 op de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI).

Lijsttrekkergezocht.nl
Lokale politieke partijen kunnen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in maart hun verkiezingsprogramma laten analyseren op het gebied van energie, klimaat, groen en biodiversiteit door het particuliere initiatief Lijsttrekker Gezocht. De PvdA Teylingen heeft met deze analyse de hoogst mogelijke score behaald, namelijk van 100 procent. Hiermee is Elsbeth Koek de duurzaamst lijsttrekker van Teylingen en de PvdA de duurzaamste partij van deze gemeente. De ChristenUnie scoorde in dezelfde index 94 procent en D66 kwam tot 88,5 procent. De VVD en CDA hebben hun verkiezingsprogramma niet laten analyseren.

GDI-index
Dat een duurzamer beleid nodig is, blijkt uit het feit dat de gemeente Teylingen niet erg hoog scoort op de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex, die bekendheid geniet als ‘het kompas voor de duurzame gemeente’. De gemeente Teylingen krijgt een 5,8 als rapportcijfer. Er lijkt maar weinig terecht te zijn gekomen van het duurzaamheidsbeleid van het huidige college, hoewel het wel een pijler werd genoemd. De gemeente krijgt voornamelijk een dikke onvoldoende op het gebied van hernieuwbare energie, natuur en water.

Teylingen duurzaam in 2030
PvdA Teylingen presenteert zich als groen en duurzaam alternatief in de gemeente Teylingen. Eén van de vijf kernpunten is dat Teylingen in 2030 volledig is overgestapt op duurzame energie. Een ander voorbeeld is dat Roodemolenpolder als natuurgebied behouden moet blijven in plaats van dat er miljoenen worden gestoken in een soort park.