28 juli 2021

In memoriam Albert Olthof

Op 26 juli 2021 overleed heel plotseling Albert Olthof. We wensen als bestuur van de Partij van de Arbeid Teylingen Ada, hun kinderen en de familie en vrienden van Albert heel veel sterkte.

Decennia lang was Albert een boegbeeld van onze lokale PvdA, eerst in de toenmalige gemeente Sassenheim en sinds 2006 in Teylingen. In Sassenheim was hij drie periodes lang gemeenteraadslid en van 1994 tot 2001 wethouder voor de PvdA. We kwamen bij de gemeenteraadsverkiezingen altijd sterker naar voren dan we op grond van de landelijke peilingen konden verwachten en dat was voor een groot deel aan Albert te danken. Wethouder in Sassenheim was een parttime functie en die viel niet te combineren met de topfunctie bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die Albert in 2001 kreeg.

De rust en kalmte waarmee hij politiek bedreef én waarmee hij mooie sociaaldemocratische resultaten boekte, hebben we in de jaren daarna heel erg gemist. Zijn aandacht en warmte voor de mensen om hem heen, zijn grote inzicht en zeker ook zijn gevoel voor humor, misschien nog wel meer.

Schokkend, ineens is Albert er niet meer. Toen ik in 1986 in Sassenheim kwam wonen, waren Albert en Ada de eerste vrienden die mijn toenmalige vrouw en ik kregen. Onze dochters speelden in de basisschool leeftijd veel met elkaar. Ik denk daar nu met veel tranen in de ogen aan terug.

Zo ongeveer de hele samenleving van Sassenheim zal Albert missen. Hij was voorzitter van de schaakclub SSC en van Theater ’t Onderdak. Hij was met zijn grote maatschappelijke betrokkenheid in die functies precies op zijn plek. Het bestaan van Theater ‘t Onderdak was één van de resultaten van zijn grote inzet als wethouder.
Albert was sociaaldemocraat in hart en nieren en bleef zijn leven lang loyaal aan de PvdA. Toen hij met pensioen ging, trad hij meteen weer toe tot het bestuur van de afdeling Teylingen. Als we een ingewikkelde kwestie bespraken, keken we altijd vooral naar Albert. Daarin, en in zijn sympathieke manier van politiek actief zijn, kan niemand hem opvolgen. We zullen hem enorm missen.

Gerrit van der Meer,
Namens het bestuur en fractie van de afdeling Teylingen van de Partij van de Arbeid.