8 januari 2017

Big brother is watching you

Er heeft zich in de gemeente Teylingen een waar drama voltrokken. Twee Teylingse raadsleden, respectievelijk Sabrina van der Lubbe als Sybrine de Vries zijn slachtoffer geworden van een fietsendiefstal. Beide fietsen stonden netjes op slot aan de Warmondse zijde (Het Sodom en Gomorra van Teylingen als je de VVD moet geloven) van het station.

Voldoende harde feiten volgens de coalitie om met zware maatregelen te komen. Het CDA, de VVD en D66 zijn met een motie gekomen die het college moest verplichten om met cameratoezicht rondom het station te komen. Je zou denken met zo’n grote meerderheid wordt een degelijke motie gewoon aangenomen. Niet is minder waar!

De PvdA heeft op dit moment nog grote bezwaren tegen cameratoezicht. Het is niet alleen een schending van de privacy, maar ook alleen te rechtvaardigen als alle andere maatregelen niet effectief blijken te zijn, waarvan in deze nog zeker geen sprake van is. Twee vragen van de ChristenUnie en de PvdA wisten D66 echter te overtuigen om de door haar mede ingediende motie terug te trekken. Namelijk wat zijn de kosten van een dergelijke camera en wat is het effect. Op beide vragen had deze raadsavond niemand antwoord.

Het terugtrekken van D66 zorgde wederom voor de nodige spanning tussen de coalitiepartijen. Het mag duidelijk zijn dat de coalitie onder druk staat. De liefde tussen de drie partijen is ver te zoeken en alle partijen hebben erg veel behoefte zich meer te profileren. De PvdA is dan ook benieuwd of ze het laatste jaar gaan overleven.