Teylingen voor de inwoners
↵ Terug naar verkiezingsprogramma
Bij betrouwbare gemeente hoort een gemeente die openheid van zaken geeft en inwoners helpt. Hulp bij het aanvragen van een paspoort of vergunning tot het oplossen van conflicten. Hierbij hoort niet alleen te benoemen wat niet kan maar actief te zoeken naar oplossingen en daarbij de menselijk maat te hanteren.
Vertrouwen
Vertrouwen in de lokale overheid is het vertrouwen in de democratie. Het vertrouwen in de gemeente is nu onvoldoende. Inwoners hebben te vaak het idee niet serieus genomen te worden, niet gehoord te worden en het idee dat besluitvorming binnen een kleine groep plaatsvindt. De PvdA heeft zich daarom actief ingezet voor de inwoners die schade hadden door de nieuwbouw of die geconfronteerd door handhaving van regels waarbij de gemeente nalatig is geweest en zal dat blijven doen.
Transparant
Vertrouwen kan worden vergroot door meer inzicht te geven. Inzicht in de verschillende plannen, inzicht in de besluitvorming inclusief de momenten dat betrokken inwoners c.q. organisaties invloed kunnen uitoefenen en inzicht in de voortgang van projecten. Informatie is in principe altijd openbaar en opvraagbaar. Transparant betekent ook dat na de verkiezingen een raadsakkoord komt op hoofdlijnen zodat inspraak door alle partijen (inwoners en politiek) op elk moment mogelijk blijft en samenwerking wordt bevorderd.
Cultuur
De bestuurscultuur moet opener worden, minder vastgeroeste verhouding in de gemeenteraad en meer samenwerking tussen raad en college. Iedere inwoner moet zich gehoord voelen en moet kunnen deelnemen aan besluitvorming.
Participatie
Burgerparticipatie is belangrijk. Inwoners weten vaak zelf het beste wat er in hun eigen omgeving speelt en welke oplossingen er mogelijk zijn. De gemeente is daarom toegankelijk en benaderbaar voor al onze inwoners. We luisteren naar ervaringsdeskundigen en nemen hun aanbevelingen mee bij het verbeteren van de uitvoering van onze gemeentelijke taken.
Dit geldt ook voor ons als PvdA Teylingen. We zijn persoonlijk benaderbaar en onder andere via het ombudsteam proberen we iedereen te betrekken.
Onze keuzes:
- We zorgen voor tijdige en begrijpelijke communicatie richting inwoners en organisatie waarbij vragen worden beantwoord.
- We zorgen voor actieve informatievoorziening richting onze inwoners. Op een inzichtelijke en uniforme manieren geven we actuele informatie over belangrijke projecten. Hierbij geven we aan welke inspraak mogelijk is, welke besluiten moeten worden genomen en wanneer.
- We zorgen ervoor dat alle inwoners worden gehoord. Iedereen moet betrokken kunnen zijn bij wat er in zijn of haar omgeving gebeurt. In elk raadsvoorstel geven we daarom expliciet aan op welke manier betrokkenheid en inspraak zijn georganiseerd en hoe ervoor is gezorgd dat iedereen de gelegenheid heeft om mee te praten. Inspraak en betrokkenheid zijn dus altijd een onderdeel van de lokale besluitvorming.
- We zorgen ervoor dat inwoners binnen onze gemeente voldoende (juridische) bijstand kunnen krijgen bij vragen over of problemen bij het handelen van welke overheid dan ook als ze dit nodig hebben. Zo nodig zorgen we ervoor een wetswinkel in Teylingen.
- We geven inwoners van Teylingen het recht een genomen beslissing, laagdrempelig opnieuw te laten bekijken of te laten herroepen. Het is eenvoudig om bezwaar te maken, zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Ook moet het mogelijk worden om met voldoende steun aan de gemeenteraad te vragen een genomen beslissing terug te draaien.
- We streven naar een raadsakkoord op hoofdlijnen waarbij gezamenlijke ambities in de gemeenteraad worden uitgesproken en door samenwerking kunnen worden waargemaakt.