Door op 9 juli 2013

Zondagopenstelling: geen afstel, wel uitstel

Het koopgedrag van Nederlanders is hard aan het veranderen. Meer via internet, meer naar beleving en ook de crisis weigert duiten in het zakje van de middenstand te doen. Zou open gaan op zondag nog helpen? De gemeenteraad van Teylingen heeft er 4 juli over besloten en was er, net als de Teylingers, behoorlijk verdeeld over. De supermarkten willen voor elkaar en voor andere gemeenten niet onderdoen, de kleine winkeliers in Voorhout en Sassenheim in grote meerderheid zien het als een fikse bedreiging. Reacties op de Facebookpagina van de PvdA Teylingen buitelen over elkaar heen, net als de leden van de Teylinger ondernemersvereniging.

Het argument van de liberale partijen VVD en D66 is: je moet een ander niet beletten open te gaan als hij dat wil. Ons argument is: je verandert de spelregels in het voordeel van de grote winkeliers. De kleine hebben het moeilijk, nu maak je het voor hen nog moeilijker doordat ze hetzij omzet verliezen als ze ’s zondags dicht blijven, hetzij hogere kosten moeten maken als ze ’s zondags wel open gaan.

En de Partij van de Arbeid kiest dan voor diversiteit, en dus de kant van de kleine winkeliers. Redden we daarmee de kleine middenstanders in Voorhout en Sassenheim voor wie de regels nu veranderen? Nee, zover strekt de invloed van de politiek niet. Dat zal ten eerste liggen aan hun eigen inventiviteit en creativiteit om naar nieuwe verdienmodellen te zoeken. En anderzijds kunnen wij als Teylingers natuurlijk juist helpen door ons geld wel lokaal te besteden.

Vanwege grote weerstand vanuit de middenstanders leek het erop dat kleine oppositiepartijen als Trots op Nederland en Trilokaal het voorstel van de vrije zondagsopenstelling niet zouden steunen. Vanwege een paar afwezige liberalen werd het qua stemverhouding in de gemeenteraad van 4 juli toch nog spannend. Uiteindelijk kwam er een voorstel om de zondagsopenstelling per 1 maart 2014 in te voeren, en dit als drukmiddel te gebruiken richting de winkeliers om met een beter alternatief te komen. Dat was voldoende om tot een meerderheid voor zondagsopenstelling te komen.

Niet echt een toonbeeld van gelijkwaardige participatie: je moet nu een knappe jongen zijn die de liberalen nog van hun standpunt af weet te praten, en voor de supermarkten is er ook weinig motief meer om aan een alternatief mee te werken. Maar er is tenminste nog een kans. Tijdens een rondje Voorhoutse Herenstraat op de ‘day after’ hoorde ik weinig verslagenheid, en wel waardering voor ons standpunt.

Ondertussen doemt het volgende spook voor de dorpscentra al op: de vestiging van een grote Intratuin bij de Oosthoutlaan, van tegen de 10.000m2 verkoop vloeroppervlak. Nu hebben tuintegels en bomen best wat opstelruimte nodig, maar als je bedenkt dat de HELE Herenstraat in Voorhout rond de 6.500 m2 winkelruimte biedt, is er wel sprake van een nieuw inkoopcentrum. Alleen al voor dierbenodigdheden zou er dan 1000m2 verkoop vloeroppervlak mogelijk zijn. Een gewone dierenwinkel haalt meestal de 200 m2 niet… Kortom, er is nog wel wat werk aan de winkel, ook voor de PvdA Teylingen.